
Не секрет, що всесвітньовідомий геніальний композитор, музика якого пронизує час і простір всіх країн світу, Людвіг ван Бетховен, добре знаний і в Україні. Але й українська музика теж відома і любима у світі – численні емігранти за багато років рознесли славу її в різні країни. Вона виконувалась і українськими, і багатьма зарубіжними музикантами та співаками, і чистим своїм звучанням, і в різноманітних обробках.
Не оминула вона уваги і маестро Бетховена. Проживаючи у Відні, музикант познайомився з українським дипломатом в Австро-Угорщині, Андрієм Розумовським. Посол приймав у своєму салоні відомих політичних діячів та митців того часу. Там, у посольській садибі графа, яка була на той час справжнім і своєрідним «українським острівцем», і де великим і незмінним успіхом користувалась українська музика у виконанні відомих і невідомих українських співаків та бандуристів, і познайомився Людвіг ван Бетховен з народною українською піснею, та полюбив її. З того часу він створив немало творів, в які вплітав українські мотиви.
Саме сину останнього гетьмана України, послу Російської імперії в Австрії Андрію Розумовському він присвятив свою симфонію №5 – немає на світі освіченої людини, яка б не чула її. Крім того, Розумовський замовив своєму знаменитому гостю три квартети, в яких композитор використав відомі українські народні пісні. У першому квартеті – це мелодія пісні «Ой, надворі метелиця», у другому та третьому квартетах звучать варіації на тему жартівливої пісні «Від Києва до Лубен». І саме квартет Розумовського був першим виконавцем присвячених йому творів.
Бетховен також дуже вподобав український танець «Козачок», і використав його мелодії у двох своїх творах: у 8-й сонаті для скрипки та фортепіано, а ще у першій частині 16-ї сонати для фортепіано. Ще в одній із симфоній композитора чуємо мотиви української пісні «Одна гора високая». Наша улюблена пісня «Їхав козак за Дунай» звучить у циклі Бетховена «24 пісні різних народів», є у нього також обробка цієї пісні для виконання тріо – для голосу і фортепіано, те ж саме він виконав і для пісні «За городом качки пливуть». А в заключній частині його немеркнучої «Апасіонати» (в сонаті №23, опус 57), та в славетній 9-й симфонії звучать мелодії старовинних козацьких пісень.
За матеріалом Ірини Головіної