
Є книг багато – радісних, печальних,
Товстих, тонких, барвистих, наче жар.
Але одна – книжкам усім начальник,
І звуть її по-простому – БУКВАР!
Ми знаємо, що Буквар – книга особлива, саме з нею першою починають освоювати ази всіх наук наші діти. Це особливий підручник в системі шкільної освіти – саме він дає перші знання, вміння і навички читання та письма. І цього року сучасний Буквар відзначить своє 40-річчя. Але ось що цікаво, нині в українській системі освіти з’явилася свобода вибору Букваря. І ви правильно зрозуміли: тепер у нас є не один загальноприйнятий Буквар, а кілька, від різних авторів, і з досить різним наповненням, як виявляється.
Не так давно стартувала Нова українська школа – після того, як відбулась реформа, проведена Міністерством освіти і науки України. Ця реформа передбачає зміни в цілях і основних завданнях початкової і середньої школи. Все це відбувається на підставі і з урахуванням сучасної парадигми освіти, і базуючись на світових тенденціях розвитку освітніх систем.
Передбачається, що Нова українська школа (НУШ) зобов’язана сьогодні готувати наших дітей до життя в громадянському суспільстві демократичної держави. Вона повинна розвивати в них, в першу чергу, креативність та ініціативність, вміння мислити критично і приймати адекватні рішення, а також вміти нести за свої рішення відповідальність. Школа повинна мотивувати дітей до постійного навчання, навчити любові до батьківщини і патріотизму.
Новий громадянин України повинен бути толерантним до слабших і тих, хто відрізняється чим-небудь, вміти спілкуватися і взаємодіяти з представниками різних культур. І все це вимагало модернізації всього змісту і наповнення складу освіти. Відповідно, потрібні були нові підручники і нові засоби – це підручники і посібники для Нової української школи.
Буквар виявився першою книгою, першим підручником для навчання української мови та читання маленьких школярів. І створення такого підручника стало дуже цікавою і дуже відповідальною справою. За цю непросту роботу взялися багато заслужених викладачів і вчителів. Не відстають і батьки – вони дуже пильно стежать за всім, що в нинішніх букварях пропонують їх дітям.
Отже, до складу відомостей нового Букваря для НУШ обов’язково повинні входити основні відомості: це дитяча література в авторському, жанрово-тематичному розмаїтті. Сюди входять твори усної народної творчості (казки, скоромовки, лічилки, загадки, пісеньки і багато іншого). Це повинні бути доступні для розуміння шестирічних дітей художні твори відомих українських письменників, а також письменників зарубіжних – за темами, пов’язаними з дітьми: літературні казки, розповіді, вірші.
Потрібні тут і художньо-наукові тексти, тексти для читання про Батьківщину, про сім’ю, про живу і неживу природу, про дітей, про шкільне життя, про дружбу і про багато іншого. Як вже було сказано вище, згідно з сучасною політикою Нової української школи, було підготовлено та опубліковано для застосування в школах України кілька букварів, в редакції різних авторів: кожна школа вільна вибирати для себе той, який вважатиме найбільш підходящим.
Але ось яка історія, батьки не завжди задоволені таким вибором і таким Букварем. Так, в деяких підручниках для молодших школярів зустрічаються некоректні, як вважають батьки, відомості. Наприклад, в підручнику «Я вивчаю світ» побачили завдання про вживання алкоголю (звучить текст наступним чином: «зігрітися, як це роблять дорослі»), там згадувався глінтвейн – батьки звернулися за роз’ясненням до директора даної школи.
А недавно через подібну розповідь вибухнув цілий скандал. У Букварі авторства Воскресенської і Цепової батьки вбачили мотиви насильницької поведінки при роботі з тваринами в цирку. Опублікувала дані відомості громадська організація UAnimals на своїй сторінці в Facebook:
«Сьогодні в нашому полі зору «Буквар»для учнів першого класу, який популяризує цирк з тваринами. Нагадаємо, що такий цирк може прищепити дітям невірне сприйняття світу, де людина може домінувати над твариною, а сильний підкорювати слабкого», – так звучить повідомлення. Активісти стверджують, що діти в реальному житті повторюють поведінку дресирувальників. – «В майбутньому дитина буде вважати, що в подібній ситуації, коли він буде в ролі головного, повинна буде вести себе так само, як і вони».
Вважається, що до 9 років дитина не здатна самостійно критично оцінити ситуацію, і поведінку дресирувальників сприйме як нормальну. Тому волонтери (а в громаду входять багато батьків учнів молодших класів) звернулися до Міністерства освіти і науки України з питанням, коли в українських підручниках для школярів не буде присутньою пропаганда негуманного ставлення до тварин.
Ситуація змушує задуматися!